Pages

Search This Blog

Thursday, February 18, 2010

Transcript plus translation: This is my home. I care. I want to make it better.

Transcript for a beautiful poem from a video posted over at Haris M Ibrahim's Peoples' Parliament - This is my home. I care. I want to make it better. plus my attempt at translation from English to Bahasa Malaysia:
























































This is my homeIni adalah rumah saya.
I careAku peduli.
I want to make it betterAku ingin membuatnya lebih baik.
Poem by ThoreauSajak oleh Thoreau
I had three chairs in my houseAku punya tiga kerusi di rumahku.
One for solitudeSatu untuk kesunyian
Two for friendshipDua untuk persahabatan,
And three for society.Dan tiga bagi masyarakat.
- Thoreau
This is my home.Ini adalah rumah saya.
Here I dwell with 28 othersSini aku tinggal dengan 28 orang lain
No matter by rank or wealth....Tidak peduli dengan pangkat atau kekayaan ....
They are my equalMereka setaraf dengan saya
My home rests on the shared history of many peopleRumah saya bersandar pada sejarah bersama ramai orang
Each farmer, soldier, teacher, clerk -Setiap petani, askar, guru, kerani --
played a key rolememainkan peranan yang penting
We thrived.Kami makmur
No one was meant to be above the otherTiada yang harus atas lain/td>
It is a beautiful historyIni adalah sejarah yang indah
It's now my turn to continue that historySekarang giliran saya untuk meneruskan sejarah
We have been up and we have been downKami pernah naik ke atas dan turun ke bawah
We are now downKami sekarang telah turun ke bawah
We have been divided, depleted and cheated.Kami telah dibahagikan, menguras dan tertipu.
By the very people entrusted to care for usOleh orang-orang yang diamanahkan mengasuh kami
I put them there.Aku meletakkan mereka di sana.
Because I did not care.Kerana aku tidak peduli.
Because I was too busy.Kerena aku terlalu sibuk.
Because I looked towards greener pastures.Kerana aku memandang ke arah padang rumput lehih hijau.
Stayed away from "sentive" issues.Elak dari hal-hal yang sensitif.
And closed my eyes and my heart.Dan menutup mata dan hatiku.
And let things slide.Dan membiarkan keadaan merosot.
The Constitution has been sullied.Perlembagaan telah dinodai.
Enough.Cukuplah!
Institutions are there to protect me.Lembaga yang ada untuk melindungi saya.
But first, I must protect them.Tetapi pertamanya, saya harus melindungi mereka.
The rivers, land, and sea are a gift to my children.Sungai, tanah, dan laut adalah hadiah untuk anak-anak saya.
Not rapists.Bukan pemerkosa.
I am not alone.Saya bukan sendirian.
This is my home.Ini adalah rumah saya.
And it is for them...Dan itu adalah untuk mereka ...
I matter.Aku peduli.
Saya Anak Bangsa Malaysia.Saya Anak Bangsa Malaysia.
Live it.Hidup sebagai Anak Bangsa Malaysia.

No comments: